ضرورت مراقبت از کودکان در دنیایی که به سرعت دیجیتالی میشود
گون آیدین: متخصصان هشدار میدهند که زمان استفاده از صفحهنمایش ممکن است به چرخهای معیوب برای سلامت روان کودکان منجر شود.

گون آیدین،بر اساس نتایج یک مطالعه مجموعهای از مشکلات در کودکان از جمله اضطراب، افسردگی و پرخاشگری، با زمان زیاد استفاده از صفحهنمایش مرتبط بودهاند.
در عین حال مشخص شده کودکانی که با این مشکلات درگیرند همچنین احتمال دارد بیشتر به صفحات نمایشروی آورند. در این مطالعه، فعالیتهای مبتنی بر صفحهنمایش، شامل رسانههای اجتماعی، بازیهای ویدیویی، تلویزیون و تکالیف آنلاین بودند.
«مایکل نوتل»، دانشیار دانشگاه کوئینزلند استرالیا، میگوید: کودکان بیش از پیشزمانشان را صرف صفحهنمایشها میکنند، از سرگرمی گرفته تا تکالیف مدرسه و پیام دادن به دوستان. ما دریافتیم که افزایش زمان استفاده از صفحهنمایش میتواند به مشکلات عاطفی و رفتاری منجر شود و کودکانی که این مشکلات را دارند اغلب برای مقابله با آن به صفحهنمایشها پناه میبرند.
گروهی از نویسندگان بینالمللی این مطالعه، برای دستیابی به این نتایج، ۱۱۷ پژوهش را مرور و فراتحلیل کردند که شامل دادههایی از بیش از ۲۹۲ هزار کودک در سراسر جهان بود. آنها امیدوار بودند رابطهزمان استفاده از صفحهنمایش و مشکلات اجتماعیعاطفی ازجمله پرخاشگری، اضطراب و اعتمادبهنفس پایین را بهتر درک کنند.
بیشتر این مطالعات در ایالات متحده انجام شده بود اما پژوهشهایی ازکانادا، استرالیا، آلمان و هلند نیز وجود داشت. این مجموعه شامل هر بررسی بود که در آنهاشرکتکنندگان کمتر از ۱۰ سال داشتند و میزان استفاده از صفحهنمایش و مشکلات اجتماعیعاطفی اندازهگیری و در عین حال، رفتار کودکان به مدت دستکم شش ماه پیگیری شده بود.
آنها دریافتند کودکانی که در بازه سنی شش تا ۱۰ سال قرار داشتند، با استفاده بیشتر از صفحهنمایش، بیشتر احتمال داشت دچار مشکلات اجتماعیعاطفی شوند و دختران عموما در برابر اینگونه مشکلات آسیبپذیرتر بودند. پسران نیز هنگام مواجهه با چنین چالشهایی بیشتر احتمال داشت زمان استفاده از صفحهنمایش را افزایش دهند.
به گزارش ایندیپندنت، بازیهای ویدیویی در مقایسه با استفاده آموزشی یا تفریحی از صفحهنمایش با خطرات بیشتری همراه بودند. کودکانی که با مشکلات اجتماعیعاطفی درگیر بودند نیز بیشتر احتمال داشت برای مقابله با آن مشکلاتبه بازیروی بیاورند.
«واسکونسلوس»، نویسنده اصلی این مقاله و مدرس دانشگاه نیوساوثولز به سیانان گفت: بازیهای آنلاین به طور خاص، خطرات بیشتری به همراه دارند، زیرا اغلب عملکردی مشابه پلتفرمهای رسانههای اجتماعی دارند. از آنجاکه این بازیها حتی زمانی که بازیکن از سیستم خارج میشود نیز ادامه پیدا میکنند، کودکان ممکن است احساسکنند تحت فشارندکه مدت طولانیتری آنلاین و در اینترنت بمانند که این موضوع میتواند آنها را به نادیدهگرفتن فعالیتهای مهم زندگی واقعی مانند خواب، انجام دادن تکالیف مدرسه و تعاملات حضوری سوق دهد.
بنیاد سلامت روان کودکان خاطرنشان میکندکه در عین حال برخی از بازیها ممکن است برای سلامت روان کودکان و نوجوانانی که دچار اضطراب، افسردگی و اختلال کمتوجهیـبیشفعالی هستند مفید باشند، به کودکان کمک کنند تا جامعهای برای خود بیابند، عملکرد شناختی بهتری داشته باشند یا تواناییهای حل مسئله را توسعه دهند، اما بازی کردنبا کاهش روابط با همسالان و افزایش پرخاشگری نیز مرتبط بوده است. البته، هر کودک و نحوه استفاده او از بازیها متفاوت است.
با این حال، این یافتهها نشان میدهند که بهتر است والدیندر مورد اجازهزمان استفاده از صفحهنمایش به کودکان با احتیاط عمل کنندو نه اینکه صرفاصفحهنمایش را به آنها بدهند تاآرامشان کنند. در حال حاضر، مقامهایرسمیبهداشتی در ایالات متحده آمریکا توصیه میکنند که از بهکارگیری تماشای رسانه و رایانه برای کودکانی که کمتر از دو سالدارند خودداری شود.
حدود نیمی از نوجوانان آمریکایی گزارش دادهاند که روزانه چهار ساعت یا بیشتر را صرف استفاده از صفحهنمایش میکنند. در میان این گروه، تعداد افرادی که علائم اضطراب و افسردگی را گزارش کردهاند بیشتر بود. براساس اعلام آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوان آمریکا، بیشازحد استفاده کردن از صفحهنمایش همچنین ممکن است به مشکلات خواب، کاهش مطالعه، ناکافی بودن فعالیت بدنی یا حضور در فضای باز و مشکلات وزنی منجر شود. پزشکان میگویند ممکن است در زمینه صبر و شکیبایی نیز مشکلاتی وجود داشته باشد.
نوتل خاطرنشان کرد که نویسندگان این مقاله نمیتوانندعوامل موثر دیگری را که ممکن است بر استفاده از صفحهنمایش و مشکلات عاطفی تاثیر بگذارند از جمله سبک فرزندپروری، نامحتمل بدانند.
دکتر واسکونسلوس گفت: این مطالعه جامع، بر ضرورت وجودرویکردی دقیق و چندلایه برای مدیریت زمان استفاده کودکان از صفحهنمایش تاکید میکند.با شناخترابطه دوسویه میان استفاده از صفحهنمایش و مشکلات اجتماعیعاطفی، والدین، مربیان و سیاستگذاران میتوانند در دنیایی که به طور فزایندهای دیجیتالی میشود،رشد سالم کودکان را بیشتر تقویت کنند.
منبع: ایسنا