زنان قرهداغ پای کار عزای امام حسین (ع)
گون آیدین: زنان روستایی و عشایری منطقه قرهداغ همچون مردان نقش مهم و فعالی در تعظیم و تکریم شهدای والامقام دشت کربلا ایفا کرده و از دیرباز در این مراسمها با پخت غذای نذری، نان محلی، آش، حلوا و مرثیهسرایی (اوخشاما) مشارکت داشتهاند.

گون آیدین،بهرغم گذر زمان و تحولات فرهنگی، سنتهای عاشورایی در منطقه قرهداغ همچنان با شور و شکوه خاصی حفظ شدهاندو در این میان، زنان روستایی و عشایری این منطقه نقش محوری در برپایی آیینهای عزاداری سیدالشهدا(ع) دارند.
زنان قرهداغ، از دیرباز دوشادوش مردان، در پاسداشت یاد و نام شهدای دشت کربلا حضوری پررنگ و فعال داشتهاند. از روزهای آغازین محرم، روستاهای این منطقه میزبان آیینهایی است که بخش عمده آن بر دوش بانوان است؛ از پخت نذری و طبخ آش و حلوا گرفته تا نانپزیهای سنتی و اجرای مرثیههای محلی که به زبان ترکی «اوخشاما» شناخته میشود.
در بسیاری از روستاهای آذربایجانشرقی، زنان هر صبح در کنار هم گرد میآیند و مویهکنان، به ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) میپردازند؛ نوای جانسوز آنان که آمیخته با ایمان، اشک و ارادت است، حال و هوای روستا را دگرگون میسازد و نسل جوان را با فرهنگ عمیق عاشورایی پیوند میزند.
این حضور پررنگ نهتنها نشان از پایبندی زنان آذربایجان به سنتهای دینی دارد، بلکه گویای نقشی فعال در انتقال فرهنگی است که از مادران به دختران و از نسل گذشته به آیندگان منتقل میشود؛ فرهنگی که در سایه آن، نام حسین(ع) همچنان بر زبانها جاری و شعائر حسینی در دلها زنده میماند.

زنانروستایی و عشایری منطقه قرهداغ همچون مردان نقش مهم و فعالی در تعظیم و تکریم شهدای والامقام دشت کربلا ایفا کرده و از دیرباز در این مراسمها با پخت غذای نذری، نان محلی، آش، حلوا و مرثیهسرایی (اوخشاما) مشارکت داشتهاند.
از اهر، بهرغم گذر زمان و تحولات فرهنگی، سنتهای عاشورایی در منطقه قرهداغ همچنان با شور و شکوه خاصی حفظ شدهاندو در این میان، زنان روستایی و عشایری این منطقه نقش محوری در برپایی آیینهای عزاداری سیدالشهدا(ع) دارند.
زنان قرهداغ، از دیرباز دوشادوش مردان، در پاسداشت یاد و نام شهدای دشت کربلا حضوری پررنگ و فعال داشتهاند. از روزهای آغازین محرم، روستاهای این منطقه میزبان آیینهایی است که بخش عمده آن بر دوش بانوان است؛ از پخت نذری و طبخ آش و حلوا گرفته تا نانپزیهای سنتی و اجرای مرثیههای محلی که به زبان ترکی «اوخشاما» شناخته میشود.
در بسیاری از روستاهای آذربایجانشرقی، زنان هر صبح در کنار هم گرد میآیند و مویهکنان، به ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) میپردازند؛ نوای جانسوز آنان که آمیخته با ایمان، اشک و ارادت است، حال و هوای روستا را دگرگون میسازد و نسل جوان را با فرهنگ عمیق عاشورایی پیوند میزند.
این حضور پررنگ نهتنها نشان از پایبندی زنان آذربایجان به سنتهای دینی دارد، بلکه گویای نقشی فعال در انتقال فرهنگی است که از مادران به دختران و از نسل گذشته به آیندگان منتقل میشود؛ فرهنگی که در سایه آن، نام حسین(ع) همچنان بر زبانها جاری و شعائر حسینی در دلها زنده میماند.
منبع: تسنیم