اثر مدیا در پوشش اخبار مربوط به خودکشی
گون آیدین: در پوشش اخبار مربوط به خودکشی، باید اطلاع رسانی ما بسیار مسئولانه و متکی بر اصول باشد تا باعث عدم ایجاد علاقمندی برای سایر افراد و کاهش تحریک افراد احاطه شده توسط افکار خودکشی شود؛ زمانی که جوانب احتیاط را خصوصا در تیتر ها و صفحات اول رعایت نکنیم، اطلاع رسانی ما نقش محرک را خواهد داشت.

به گزارش گون آیدین ،گزارش های اغراق شده و احساس برانگیز، شرحهای مفصل، استفاده از تصویر، پوشش مکرر خبر خودکشی، استفاده از کلمات موفق و ناموفق دربارهی خودکشی و توضیح جزئیات جزو عواملی هستند که باعث تحریک روانی افراد جامعه شده و ممکن است اثر تشویقی داشته باشند؛ زیرا بیان جزئیات خودکشی ممکن است باعث همزاد پنداری فرد آسیب پذیر شده و منجر به الگوبرداری آن شود.
خودکشی تقلیدی مثالی از این مورد است که در پی خودکشی افرادمشهور به زیادی اتفاق می افتد، بنا بر این بهتر است در انتشار چنین اخبار هایی روی تاثیر منفیای که اقدام آن فرد روی جامعه و خانواده گذاشته است تمرکز کرده و از بازگو کردن جزئیات و دلیل این اقدام خودداری کنیم
در تیتر از به کار بردن کلمات احساسی و هیجانی و حتی در صورت امکان از به کار بردن خود کلمهی“خودکشی”نیز خودداری کنیم، از روش های خودکشی و محل آن نام نبریم و همچنین این اخبار را برجسته نکرده و بیخود تکرارشان نکنیم.
قطعا کلماتی که باعث باشکوه دیده شدن، افزایش حساسیت و یا عادی سازی میشوند تاثیر تشویقی داشته و منجر به پیامد های ناخواسته و منفی خواهند شد.
خبرنگار:آیلین صفرزاده