بازار خودرو به چه سمتی میرود؟
کشوقوسهای سیاسی بر سر بازار خودرو
بازار خودرو امروز ۱۹ آبان ۱۴۰۳ در حالت رکود است و تمامی محصولات بازار داخلی و مونتاژی بدون هیچ تغییری نسبت به هفته گذشته معامله میشوند. حجم معاملات بازار به کمترین حد خود رسیده و حتی محبوبترین محصولات بازار هم مشتری چندانی ندارند.

اختصاص گون آیدین:
صبح امروز خبری خوشآیند برای بازار خودرو منتشر شد. معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس؛ از آغاز واردات خودروهای سنگین و سواری از منطقه آزاد ارس خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، واردات انواع خودروی کامیون، کشنده، ون، مینیبوس و اتوبوس تا پنج سال کارکرد (نو و مستعمل) و سواری صفر کیلومتر با پلاک منطقه آزاد ارس از طریق این منطقه آغاز شد. وی افزود: بر اساس این مصوبه واردات خودروهای سواری صفر تا سقف ۲۵۰۰ سیسی و ۴۰ هزار یورو و بهشرط اخذ مجوز خدمات فنی از توسعه تجارت (بهغیر ازخودروهای تولید کره جنوبی و آمریکا) و در خصوص خودروهای سنگین صرف بهشرط اینکه تولید آمریکا نباشد، آزاد است. معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس اظهار کرد: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند با طی مراحل قانونی و اخذ مجوز از معاونت اقتصادی و سرمایهگذاری این سازمان و رعایت مقررات، اقدام به واردات انواع خودرو کنند. پیشبینی آینده بازار خودرو: با انتخاب ترامپ به عنوان ۴۷ رئیسجمهور آمریکا شکوتردیدهایی در رابطه با سیاستهای وی در قبال ایران و صنایع گوناگون داخلی به گوش میرسد. در دوره ریاستجمهوری قبلی ترامپ، قرار گرفتن خودرو در سر لیست تحریمها، بهوضوح نشان داد دولت ترامپ به اهمیت بسیار بالای خودروسازی در ایران واقف است و با توجه به نقش آن در تولید ناخالص داخلی و حساسیت اجتماعی بالا، این صنعت را گزینه نخست تحریمهای سختوسنگین خود قرار داد. در واقع دولت ترامپ، میدانست که خودروسازی نقش فوقالعادهای در اشتغال صنعتی ایران دارد و شهروندان نیز حساسیت بالایی نسبت به کمیت و کیفیت این صنعت دارند. از همینرو، در شروع تحریمها دست روی خودروسازی گذاشت تا با زمینگیر کردن این صنعت، ضربهای بزرگ به اشتغال ایران بزند و زمینهساز نارضایتیهای اجتماعی شود. بر این اساس به بیان دو سناریوی پیشرو خواهیم پرداخت: سناریوی منفی: با توجه به رفتارهای ترامپ در دولت نخست وی، یکی از سناریوهایی که ممکن است با بازگشتش به کاخسفید رخ دهد، اعمال فشار حداکثری و تشدید تحریم علیه ایران است. اگر ترامپ چنین سیاستی را در پیش بگیرد، در درجه نخست به فروش نفت ایران ضربه خواهد زد؛ اتفاقی که به خودروسازی نیز آسیب بزرگی میزند. در حال حاضر به لطف سیاست کالا در برابر نفت، خودروسازان و قطعهسازان ایرانی میتوانند اجناس موردنیاز خود را (فارغ از اینکه ممکن است کیفیت مناسبی نداشته باشند) تامین کنند. سناریوی مثبت: اگر خوشبینانه فکر کنیم و آیندهای روشن را برای روابط ایران و آمریکا در نظر بگیریم، خودروسازی ایران ضمن خروج از شرایط جزیرهای فعلی، حتی میتواند به توسعه واقعی نیز فکر کند. سناریوی خوشبینانه این است که ترامپ به وعده توافق با ایران عمل کند و تحریمها را بردارد. چنین توافقی، علاوه بر اینکه صنعت خودروی ایران را از شرایط کمی و کیفی فعلی نجات میدهد، راه را برای حضور خودروسازان خارجی در کشور باز خواهد کرد. حضور خارجیها در خودروسازی ایران میتواند، هم در قالب مشارکت با شرکتهای داخلی باشد، هم حضور مستقل آنها و هم ترکیبی از هر دو. باید منتظر ماند و دید سیاست دولت ترامپ در قبال ایران چه خواهد بود و آیا صنعت خودرو در ایران میتواند از انزوای خود خارج شود یا نه.
نویسنده: علیرضا مردی